Trender som former internlogistikk i 2022

Pandemien og nedstengninger har endret verdens handlevaner. Det har ført til en enorm vekst i e-handel – som igjen har ført til et økt behov for ny teknologi innen internlogistikk og lagerdrift.

I tillegg til nedstengninger og endringer i handlevaner, er det en økt mangel på arbeidskraft. Dette har fått selskaper til å innse at ny teknologi er nødvendig for å øke effektiviteten på lageret, og samtidig forbedre kundereisen og arbeidsmiljø. For å møte forbrukernes krav må markedsaktørene fortsette å være fleksible, skalerbare og informert om trendene som former internlogistikk verden over.

Her er noen av trendene som vi tror vil spille en viktig rolle for hvordan bransjen vil utvikle seg i 2022 og fremover.

eGrocery – dagligvare på nett

Selv om eGrocery har vært en fremvoksende trend en stund, har pandemien gitt den en kraftig vekst. I dag er eGrocery godt forankret, og utfordringen for forhandlere er å bygge en bærekraftig infrastruktur som samsvarer med forbrukernes forventninger om intuitiv online plattform kombinert med konkurransedyktige priser, kvalitet og fremfor alt raske og pålitelige leveranser.

Behovet for bærekraftig infrastruktur oppstår når forhandlere begynner å sende dagligvarer direkte til forbrukeren. Hvis det ikke gjøres effektivt, kan det være kostbart og til og med ulønnsomt. En bærekraftig og lønnsom infrastruktur kan imidlertid oppnås ved å automatisere lagerdriften.

Eksempelet nedenfor illustrerer hvordan det å automatisere internlogistikken kan gi bedre kundereise, korte ned prosesstiden og samtidig øke lagringskapasiteten.

Svenske Matsmart, som selger overskuddsmat til nedsatt pris på nett, er et av de raskest voksende selskapene i Norden. De maksimerte sin manuelle arbeids- og lagerkapasitet, og valgte å investere i en automatisert løsning som tilbød tre ganger mer kapasitet og enda mer plass til å vokse. 149 AutoStore-roboter kan plukke opptil 6.000 varer fra 88.000 kasser i timen. Automatiseringen letter også på lagerarbeidernes arbeidshverdag ved at robotene plukker varene og leverer de til arbeidsstasjonen for videre håndtering.

De 149 AutoStore-robotene på Matsmart kan velge opptil 6.000 varer fra 88.000 kasser i timen.

Abonnementsbasert løsning

Ikke alle selskaper har råd til eller ønsker å investere i en automatisert løsning før de er sikre på at den kan møte deres behov på en lønnsom måte. En økende trend som imøtekommer dette ønsket er «Automation as a Service» (AaaS). Med AaaS vil selskaper kunne få tilgang til automatisering på et tidligere stadium og frigjøre midler som bidrar til rask og bærekraftig vekst.

Abonnementsbaserte modeller – der kostnadene spres jevnt gjennom året sammenlignet med en stor førstegangsinvestering – er en vanlig trend på tvers av flere bransjer. Selv om løsningen fortsatt vil bli bygget i henhold til kundens behov, eier systemintegratoren løsningen og utstyret.

Fordi en løsning som AutoStore er modulær og fleksibel, er den ideell for AaaS. Den kan passe inn i de fleste typelager og er lett å skalere når det er nødvendig. Det kan ogsåraskt tas ned og bygges om på et annet lager hvis selskapet avslutter abonnementet.

AaaS vil mest sannsynlig være midlertidig siden leie av en automatisert lagerløsning kan være dyrere på lang sikt enn å eie den.

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up

Lyst til å vite om flere trender som former internlogistikk?

Finn ut mer og last ned vår whitepaper