Effektiviserer taxfree-handel på Oslo Lufthavn med AutoStore

Lang plukktid på Klikk & hent-ordre kombinert med begrenset lagringsplass gjorde at Travel Retail Norway (TRN) trengte et mer effektivt plukksystem. Løsningen var AutoStore levert av Element Logic.

– Det er helt imponerende hvor god kapasitet Element Logic klarte å få ut av lagerområdet vårt, sier Øivind Andersen, logistikk-koordinator for Travel Retail Norway, selskapet som drifter taxfree-butikker ved Avinor sine største flyplasser.

Nordmenn handler mye på taxfree, og med begrenset lagringsplass er TRN avhengig av smarte og effektive løsninger. Det har Element Logic bidratt med på Oslo lufthavn Gardermoen.

En rød sitatboks med portrettbilde av Øivind Andersen fra TRN.

Klikk & hent taxfree-varer med AutoStore

I første omgang er det Klikk & hent-tilbudet som er oppgradert med et fleksibelt AutoStore-anlegg levert av Element Logic.

– Vi opplevde at flere kunder hadde som intensjon å handle med Klikk & hent, men på grunn av lang ventetid rakk de ikke å hente bestillingen. Derfor var automatisering nødvendig for oss, forklarer Andersen.

– Etter automatiseringen kan kunder hente taxfree-varer allerede én time etter bestilling. Tidligere måtte reisende ha bestillingen klar tolv timer før landing.

I AutoStore-kassene lagrer TRN alle bestselgerne fra taxfree-butikken på Oslo lufthavn. I tillegg tilbyr de eksklusive viner som kun er tilgjengelige via Klikk & hent. Planen er å utvide til flere eksklusive produktkategorier etter hvert.

En 3-D-illustrasjon over AutoStore-anlegget til TRN på Oslo Lufthavn.
PLASSEFFEKTIV: Element Logic har skreddersydd AutoStore-løsningen til å passe inn i det tilgjengelige arealet. Det har gitt TRN 64 prosent mer lagringskapasitet.

– AutoStore har gitt oss økt kapasitet til å håndtere bestillinger, og den må vi utnytte. Flere Klikk & hent-ordre betyr mindre stress for kunden og økt snittsalg for oss, sier Andersen.

Øivind Andersen plukker ordre fra AutoStore på en plukkstasjon.
EN GOD MATCH: TRN er svært fornøyde med effektiviteten og kapasiteten AutoStore-anlegget gir dem på sitt begrensede lagerområde.

– Vi ser store muligheter

Til tross for begrenset flytrafikk under pandemien, klarte TRN å se muligheter. I månedene med mest nedstenging måtte alle butikker i Ullensaker kommune, hvor Oslo lufthavn ligger, stenge. Da fikk virkelig Klikk & hent med AutoStore skinne, og de reisende kunne bestille taxfree-varer og plukke de opp utenfor butikken.

– Vi kunne tilby 15 minutters leveringstid av taxfree-produkter som følge av automatisert lager for Klikk & hent i denne perioden. Det satt kundene våre stor pris på, forteller Andersen.

Flere Klikk & hent-ordre står klare til plukkes opp ved Tax free-butikken på Oslo Lufthavn.
SKAL ØKE SALGET: Nå som flytrafikken sakte, men sikkert, nærmer seg normalen har TRN som mål å øke Klikk & hent-salget. Foreløpig ser det veldig lovende ut.

– Taxfree-produkter og AutoStore er uten tvil en god match. Vi har enorme mengder med små artikler, og muligheten til smart lagring på en ryddig og oversiktlig måte er gull verdt, sier Andersen fra TRN.

De ser også på muligheter for å bruke AutoStore til lagring av produkter som brukes daglig til drift og vedlikehold på flyplassen.

– Begrenset lagringsplass er et kjent problem for verdens flyplasser. Da er AutoStore med sine modulære og fleksible løsninger et godt valg i flere kategorier, sier Øyvind Kollerud, salgssjef i Element Logic Norge.

Rød sitatboks med portrettbilde av Øyvind Kollerud fra Element Logic.

Utnyttet hver millimeter lagringsplass med AutoStore

Automatiseringen av lageret til TRN var mer krevende for Element Logic enn andre prosjekter. Det var det to viktige grunner til: Strenge sikkerhetskrav på flyplassen og et lagerrom med utfordrende design.

I designfasen ble det utformet ti ulike forslag til hvordan AutoStore-griden skulle bygges. Den endelige løsningen endte opp med å ha operatørportene plassert i en tunnel på innsiden av AutoStore, i motsetning til den vanlige plasseringen på utsiden. Dette var et av grepene som ble tatt for å spare mest mulig plass for TRN.

På det tilgjengelige arealet til TRN er det plass til 163 m3 med tradisjonell lagring i reoler, noe som tilsvarer 2.178 AutoStore-kasser. Med AutoStore har kapasiteten økt med 64 prosent.

– For å håndtere samme lagringsvolum som TRN nå har med AutoStore, ville de trengt et 66 prosent større lagerareal enn de faktisk har. Altså 949 m2, forklarer Kollerud fra Element Logic.

AutoStore-griden til TRN med roboter som jobber.
MÅLT PÅ MILLIMETEREN: Lageret til TRN har lavere takhøyde enn de fleste andre lagerbygg med kun 5,5 meter. Griden har akkurat nok plass til robotene og en servicearbeider.

– Vi har utnyttet hver eneste tilgjengelige millimeter på anlegget. Resultatet er imponerende plassutnyttelse og et anlegg som gir TRN muligheten til å effektivisere vareflyten fra lager til kunde, sier Kollerud.

I et avansert prosjekt som dette er forarbeidet ekstra viktig. Store deler av anlegget er utenfor standardmålene og teamet fra Element Logic målte alle dimensjonene med lasermåler. Målingene ble gjennomført flere ganger for å være helt sikre på anlegget ble satt opp riktig.

– Teamet fra Element Logic var løsningsorienterte da det oppstod utfordringer underveis. Det var et godt samarbeid og de lyttet alltid på tilbakemeldingene våre, forteller Andersen fra TRN.

Element Logic er en automatiseringspartner

I tillegg til annerledes form og små marginer er også brannsikringen annerledes i AutoStore-anlegget til TRN.

Vanligvis bruker kundene sprinkler som brannsikring i anleggene sine, men grunnet strenge krav på Oslo lufthavn er det her brukt FireEater – en teknologi som reduserer oksygenet i rommet ved brann.

– Det er spennende å bli utfordret av en kunde på både løsning og design. Da er det en ekstra god følelse når kunden sier han er fornøyd og imponert, sier Kollerud og legger til:

– Som kunde av Element Logic kjøper du ikke bare en tjeneste. Vi er en automatiseringspartner som tar oss god tid til dialog for å skape den riktige løsningen. Vi setter pris på at kunden involverer seg og stiller krav, da får vi det beste resultatet.

Øivind Andersen smiler mot kamera foran hentestedet for Klikk & hent-ordre.
FORNØYD: Øivind og kollegaene var positive fra første stund og ser på automatisering som spennende.

Tall og fakta

  • 340 m2 tilgjengelig areal
  • 318 m2 areal benyttet til AutoStore
  • 10 Red Line roboter
  • 6 077 kasser
  • 4 karusellporter

Nysgjerrig på hva automatisering med Element Logic kan gjøre for din lagerdrift?

Vi tar gjerne en prat.

Kontakt oss