Peterhans Handwerkercenter AG i Sveits ville redusere kundenes ventetid ved hentediskene på lageret. For å oppnå dette måtte de optimalisere lagringskapasiteten på lagerutsalget og plukkeprosessene. De bestemte seg for å omarbeide logistikken fullstendig og tok utgangspunkt i et skreddersydd AutoStore-system levert av Element Logic. Integrering av AutoStore-systemet inne i lageret økte både lagringskapasiteten og lagereffektiviteten og skapte en unik kundeopplevelse.
– Vi styrker lageret vårt kontinuerlig gjennom fremtidsrettede investeringer i digitalisering og logistikk. Det nye, helautomatiske lager- og plukkesystemet AutoStore forenkler viktige lagerprosesser og er til stor hjelp for medarbeiderne våre i det daglige arbeidet. Vi lagrer 36 000 varer permanent tilgjengelig for kundene våre, forklarer Dieter Egloff, viseadministrerende direktør i Peterhans Handwerkercenter AG.
AutoStore-løsningen hos Peterhans omfatter en grid med omtrent 12 000 kasser stablet 20 i høyden. Ti svært raske roboter beveger seg på toppen av griden, der de løfter opp kasser, stabler dem på nytt og leverer varer til plukkstasjonene. Til sammen seks operatørporter er tilgjengelige for å flytte varer inn og ut av lageret. AutoStore-systemet gjør det mulig for dem å utnytte plassen inne på lageret svært effektivt, så det opptar mindre enn 400 kvadratmeter av bygningsarealet på til sammen 4000 kvadratmeter.
Ordregjennomføringsløsningen i varehuset til Peterhans har tre plukkeporter plassert rett ved siden av salgsdiskene, og kundene kan se hvor raskt robotene gjennomfører ordrene deres.
Gjennomføring av en helt uplanlagt ekspressordre fra laveste kassenivå tar maksimalt fire minutter. I gjennomsnitt tar det mindre enn to minutter fra en kundeforespørsel til produktet ankommer salgsdisken.
Ytterligere porter er plassert i den bakre delen av AutoStore-lageret, hvor operatører håndterer inngående varer og plukker nettbutikkbestillinger til eksterne leveranser.
– Vi er et detaljhandelsselskap som vil skille oss ut fra andre gjennom nærhet til kundene, forteller viseadministrerende direktør Dieter Egloff i Peterhans Handwerkercenter AG.
– Ved å integrere AutoStore-systemet på lageret kunne vi forenkle prosessene og eliminere lange gangavstander, samtidig som kundene får en mer engasjerende handleopplevelse – og ryktene går veldig fort, fortsetter Egloff.
Ta lageret ditt til neste nivå
AutoStore levert av Element Logic er en effektiv, fremtidssikker løsning for rask og effektiv ordrehåndtering. Systemet kan spare opptil 80 prosent gulvplass, er skalerbart og tilbyr fleksibel lagringskapasitet. Dette unike automatiserte lager- og plukkesystemet passer for selskaper i alle størrelser og i alle bransjer.
– Etter en helhetlig omstilling av logistikken vår fungerer AutoStore-systemet som den sentrale kjernen, avslutter Egloff. – Enkelheten i teknologien, fleksibiliteten til lagergriden og ytelsen overbeviste oss allerede fra start. Takket være Element Logics perfekte brukerstøtte og implementering har vi nå et effektivt, automatisert smådelelager som oppfyller kundenes forventninger om rask ordregjennomføring.
Om Peterhans Handwerkercenter
Peterhans Handwerkercenter er en jernvareforretning som betjener industri- og bedriftskunder i den tysktalende delen av Sveits. Varehuset fører et bredt spekter av kvalitetsprodukter til håndverk og industri med attraktive priser. I tillegg til varehuset driver selskapet en egen nettbutikk og sysselsetter 14 selgere.
Peterhans hadde alltid lagret hele produktutvalget i hyller og pallereoler, noe som krevde mye plass og personell. Etter å ha investert i AutoStore fra Element Logic i 2018, bruker de AutoStore-kasser til å lagre alt som får plass i dem – bortsett fra farlige stoffer og produkter de ønsker å vise frem i hyllene i salgsområdet.
Tall og fakta:
- kasser: 12 000
- gridstørrelse: 400 m2
- lagerstørrelse: 4000 m2
- antall roboter: 10
- gjennomsnittlig leveringstid: 2 minutter