3PL: AutoStore med eManager håndterer vekst best

Colliflow er en 3PL-bedrift som lagrer og sender ut varer for over 70 nettbutikker. Ett år etter installasjonen av AutoStore-løsningen levert av Element Logic planlegger de allerede en utvidelse av systemet.

emanaI 2020 ble Colliflow en av verdens første tredjepartslogistikkbedrifter (3PL) som automatiserte lagerdriften med eManager og AutoStore.

– Vi har hatt en jevn vekst siden oppstart i 2013, og i 2019 hadde vi kommet til et punkt der vi måtte velge mellom å utvide lageret, og dermed avstandene, eller å investere i en form for automasjon, forteller Rune Wright Lia, daglig leder i Colliflow.

Før valget falt på eManager og AutoStore fra Element Logic gjorde Colliflow grundige undersøkelser av andre systemer og leverandører.

– Automatiseringen var en stor investering for oss, og da var det viktig å ha en trygg partner gjennom hele prosessen. Vi fant ingen som var på samme nivå som Element Logic når det gjelder service eller løsning, sier Lia.

Programvare spesialtilpasset 3PL

Colliflow har et 10.000 m2 stort lageranlegg på Skien Havneterminal i Grenland, varene er det kundene deres som eier. Totalt sender bedriften ut 300.000 ordre i året, fordelt på 70 kunder. Da gjelder det å ha gode rutiner for å unngå feilplukk.

– Kundene våre bruker alle ulike emballasjer, vedlegg og har ulike rutiner på utsendelser. Element Logic tilpasset derfor systemet og programvaren til å automatisere deler av denne prosessen. I tillegg er selve plukkingen automatisert der robotene plukker fra kasser og leverer til lagermedarbeiderne, forklarer Lia.

Et oversiktsbilde av lageret til Colliflow tatt fra luften.
TILPASSET 3PL-LØSNING: AutoStore-løsningen og eManager er tilpasset behovene på lageret til Colliflow, og løsningen fra Element Logic kan derfor enkelt tilpasses andre 3PL-bedrifter.

Kundeansvarlig, Arnold Hjelm Nielsen, forklarer at automatiseringsprosessen for 3PL-kunder er litt annerledes enn for andre kunder.

– Fysisk ser AutoStore likt ut uansett om det er en 3PL-kunde eller ikke. Forskjellen ligger i konfigureringen av eManager; den er mer utfordrende for å kunne håndtere de nødvendige rutinene til Colliflow, sier Nielsen.

En rød boks med portrettbilde og sitat fra Arnold Nielsen

For kundene til Colliflow er det en stor fordel at de kan tilby lagring i et AutoStore-system.

– Kundene våre opplever automatiseringen vår som fremtidsrettet. Og det er jeg enig i – det er ingen tvil om hvor verden og bransjen er på vei, sier daglig leder Lia.

Lagrer flere varer på mindre areal

Automatisering er en stor fordel for 3PL-bedrifter. Det muliggjør lagring av betraktelig flere varer på mindre plass, og en slipper å manuelt grave frem sesongvarer når sesongen nærmer seg.

– Når en vare er ute av sesong vil den ligge plassert trygt og støvfritt nederst i systemet. Så fort første bestilling for sesongen kommer vil AutoStore-robotene automatisk starte arbeidet med å hente frem varene, og gjøre dem klare for utsendelse. Dette kan skje over natten da robotene jobber døgnet rundt, hele året, forklarer Nielsen.

Et portrett av en smilende Rune Wright Lia over et bilde med AutoStore-roboter som kjører på grid.
FLEKSIBELT: Daglig leder i Colliflow, Rune Lia, velger hvilke varer som lagres i AutoStore basert på størrelsen og omløpshastigheten på produktene.

Gode superbrukere har gitt 100 prosent oppetid

Ved første øyekast kan AutoStore virke som et komplisert system å drifte. Heldigvis blir jobben betraktelig enklere etter riktig opplæring. Derfor gir Element Logic alltid superbruker-kurs til utvalgte ansatte som får ekstra innføring i eManager og AutoStore, og hvordan de skal løse eventuelle utfordringer.

– Fra første stund viste de ansatte til Colliflow stor interesse, og superbrukerne deres klarer veldig mye selv og agerer raskt. Det er enormt viktig at bedriften føler seg trygg nok på systemet til å handle selv om noe skulle skje, sier Nielsen.

Tallene til Colliflow viser også at de har funnet en suksessformel. Siden oppstart i juni 2020 har de hatt en oppetid på hele 100 prosent – bedre kan det ikke bli. Element Logic garanterer kunder en oppetid på 98 prosent.

Planlegger stor utvidelse av anlegget

– På grunn av koronapandemien har vi nok opplevd en kunstig høy vekst det siste halvannet året. Derfor ble det nye AutoStore-anlegget vårt for lite litt for fort. Vi skal derfor gjøre en større utvidelse i 2022 for å håndtere veksten, sier Lia.

I hovedsak består utvidelsen av å bygge ut AutoStore-griden fra 500 m2, til 1500 m2. Deretter skal det suppleres med det nødvendige antallet av nye porter og roboter, tilpasset driften hos Colliflow. Utvidelsen vil ikke ha noen innvirkning på oppetiden til det eksisterende anlegget – det vil driftes som normalt.

En Element Logic-ansatt setter sammen aluminumssøylene i et AutoStore-grid.
SØMLØS INSTALLASJON: Colliflow opplevde designprosessen og installasjonen levert av Element Logic som veldig rett frem. Fra start til slutt tok det omtrent seks måneder.

– Har du for få roboter i forhold til antall porter vil plukkhastigheten og effektiviteten svekkes. Ved hjelp av simuleringer finner vi det perfekte antallet til det spesifikke anlegget, forklarer kundeansvarlig Nielsen, og legger til:

­– Når vi designer løsninger tenker vi alltid fremover. Det er billigere og enklere for kunden å kjøpe en ny port når behovet melder seg hvis vi har tilrettelagt for det på forhånd og slipper å bygge om.

Tall og fakta

  • 10.000 m2 lager
  • 500 m2 AutoStore-grid
  • 22 ansatte
  • 10 roboter
  • 10.000 kasser
  • 4 porter
  • 1500 ordrelinjer plukkes i snitt daglig fra AutoStore

Nysgjerrig på hvordan Element Logic kan optimalisere din lagerdrift?

Kontakt oss for en uforpliktende prat!

Kontakt oss