En mann med hjelm og gul vest bygger et AutoStore-grid bestående av aluminiumsøyler.

AutoStore-prosjekt med Element Logic – fra A til Å

Skal du investere i lagerautomasjon er det mye du må tenke på. Bli kjent med vår automatiseringsprosess som AutoStore-spesialister.

– Med bred ekspertise, en brukervennlig programvare og over 35 år intralogistikkserfaring finner Element Logic den optimale løsningen for deg og din fremtidige vekst, forklarer Niklas Poulsen, Sales Manager i Element Logic.

Elektronikkleverandøren CBK optimaliserte lagerdriften med AutoStore fra Element Logic i 2020. I denne filmen kan du se hele prosessen fra A-Å:

Etablering av partnerskapet

Det første steget mot automasjon er å kontakte spesialistene i Element Logic sitt salgsteam. Med sin erfaring og kunnskap fra lagerautomasjon kalkulerer de ROI, gjør tilbakebetalingsanalyser og finner en løsning tilpasset deg og dine fremtidige behov.

Kalkulasjonene tar for seg alle aspektene ved din drift. Noen av regnestykkene er enkle – som hvor mange ansatte du trenger for å drifte. Andre regnestykker er mer kompliserte, som hvor mye du sparer på å redusere menneskelige plukkfeil, eller hvor mye kundetilfredsheten vil øke når kundene opplever hurtigere og mer pålitelige leveringer.

– Til slutt kalkulerer vi budsjettet og tidsrammen for deg, sier Poulsen.

To menn peker og ser på en presentasjon med en tegning av en AutoStore-løsning.
SPESIALBYGD LØSNING: Alle bedrifter har ulike behov, og en AutoStore-løsning er aldri den samme.

Designer løsninger for dine behov

Etter kartleggingen av behovene og ønskene dine vil våre erfarne og kreative systemdesignere jobbe tett med salgsteamet og prosjektlederen for å designe en løsning tilpasset din lagerbygning. Ingen løsning er lik.

– Vi bruker mye tid på å analysere tallene for å virkelig forstå behovene dine, forklarer Lasse Vik, AutoStore produktsjef.

Vik designer løsninger for alle kunder uavhengig av deres størrelse, utforming og utfordringer.

Et portrettbilde av Lasse Vik i en rød boks med sitatet "Vi bruker mye tid på å analysere tallene for å virkelig forstå behovene dine"

Når du signerer en kontrakt med oss får du tildelt en prosjektleder som koordinerer alle fasene fra manuelt til automatisk lager mellom deg og spesialistene som designer og bygger løsningen. På denne måten har du kun ett kontaktpunkt og full oversikt over fremgangen til enhver tid.

– Det er viktig å ha en åpen og ærlig dialog med kunden. Da blir både vi og kunden tryggere på prosessen, forklarer Nils Grille, prosjektleder i Element Logic.

En mann i gul vest står i et varehus og ser på noe utenfor kameravidden
SUKSESSFAKTOR: Prosjektleder, Nils Grille, koordinerer og kvalitetssikrer hele prosessen for å gi deg en behagelig og presis prosess.

For å sikre at du får den beste løsningen vil designteamet lage 3D-modeller og kjøre flere simuleringer. Simuleringene gir deg en idé om hva du kan forvente av kapasitet og effektivitet fra det ferdige resultatet.

– Når vi har en skisse basert på behovene og plassen din klar, vil vi sammen bli enige om hvordan vi skal gjennomføre installasjon, sier Grille.

En mann jobber med en AutoStore-løsning med tre dataskjermer.
FOR ALLE LAGER: Hver bygning har fordeler og ulemper, og spesialistene fra Element Logic jobber hardt for å finne den perfekte løsningen for din tilgjengelige plass.

Levering og konstruksjon

Du kan sammenligne AutoStore med et avansert Lego-sett. Prosjektlederen din står i front under koordinering av ressurser og leveringer for å gjøre byggefasen så sømløs som mulig.

– Som prosjektleder passer jeg på at alle leveringer kommer på riktig tid. Etter over 35 år i bransjen har Element Logic ikke hatt en eneste betydelig forsinkelse. Denne påliteligheten er noe kundene våre setter pris på i en tid med store forandringer i driften, forklarer Grille.

Et portrettbilde av Nils Grille i en rød boks med sitatet "Etter over 35 år i bransjen har Element Logic ikke hatt en eneste betydelig forsinkelse. Denne påliteligheten er noe kundene våre setter pris på i en tid meg store forandringer i driften"

Når materialene er levert starter byggeteamet den tidkrevende oppgaven med å måle ut hvor griden skal stå før de installerer de første aluminiumsøylene. Hele byggeprosessen gjøres forsiktig med et stort fokus på detaljer og nøyaktighet for å unngå feil som kan påvirke senere faser av konstruksjonen.

Et par hender bruker en linjal for å måle distansen mellom aluminiumsøylene av AutoStore-griden.
DETALJORIENTERT: En liten feil i basen kan sette hele resultatet i fare.

– Når basen er ferdig bygges resten av griden enkelt rad etter rad av våre erfarne spesialister, forklarer Grille.

Din AutoStore-løsning er spesialbygd for din tilgjengelige plass, behov og ønsker. Løsningen inneholder ikke bare selve griden, men også servicemesanin, porter og alt annet du måtte trenge i din unike løsning. Vårt mål er å bruke din tilgjengelige plass på en arealeffektiv måte.

Vi har kompetansen til å gi deg en komplett lagerløsning, og kan tilby en rekke forskjellige systemer og teknologi i tillegg til selve AutoStore.

Det siste steget i byggefasen er å plassere robotene på griden.

En mann I hjelm og gul vest bygger AutoStore-grid.
AVANSERT LAGER-LEGO: Når basen er på plass kan resten av griden enkelt bygges – som et avansert lego-sett.

Testing av kapasitet og effektivitet

Når robotene er plassert på griden vil et eget ferdigstillingsteam utføre omfattende tester og simuleringer på ulike scenarioer. Resultatene fra testingen sikrer at AutoStore-løsningen oppnår den estimerte kapasiteten og effektiviteten før du går live.

For å maksimere effektiviteten og redusere driftskostnader kan man få tilgang til programvaren vår – eManager. Programvaren implementerer utførelse, administrasjon og systemkontroll i en optimalisert og brukervennlig grenseflate.

– Jeg tester systemet med kundene og hjelper de å komme i gang med produksjonen. Jeg forbereder også serverene for installasjon, og passer på at eManager er kompatibel med kundens eksisterende systemer, forklarer Theresa Marin Tantillo, systemarkitekt i Element Logic.

Et nærbilde av en laptop med programvaren eManager som kontrollerer og optimaliserer AutoStore-systemet og robotene.
BRUKERVENNLIG: Programvaren vår, eManager, er enkel å bruke og du kan enkelt navigere den etter opplæring fra Element Academy.

eManager har en innebygd driftsassistent som gjennomfører AutoStore-oppgaver, et dashboard og en serviceportal. eManager brukes også til å lokalisere og kontrollere produkter og kan integreres med ERP/WMS og en rekke lageradministrasjonssystemer.

– Jeg vil si at vi er verdensmestere i å integrere mot AutoStore. eManager er hjernen som effektiviserer AutoStore og muliggjør kommunikasjon mellom komponentene for en optimal arbeidsflyt, sier Tantillo.

Les mer om eManager her.

Bli en superbruker

Under opplæringen av ditt nye system anbefaler vi alltid et par av de ansatte å bli superbrukere.

– For å onboarde deg inviterer vi deg til superbrukertrening med praktiske og teoretiske oppgaver. Fokuset er på drift, sikkerhet og å løse ulike problemer som kan oppstå, sier Børre Skogvold, Training Team i Element Logic.

Opplæringen varer et par dager og du blir oppfordret til å jobbe både med det tekniske og selve programvaren sammen med kollegaene dine og oss.

Fem personer jobber sammen foran en dataskjerm for å lære hvordan de drifter sitt nye AutoStore-system.
SUPERBRUKERE: Motiverte og ivrige superbrukere er ofte nøkkelen til suksess for kundene våre.

Support og kundeservice etter installasjon

Når systemet går live er supportavdelingen klar for å hjelpe deg med den daglige driften. De jobber også kontinuerlig for å hjelpe deg å få mest mulig ut av ditt automatiserte lager.

– I support hjelper vi kundene hvis problemer oppstår, forklarer Wenche Schellhorn, systemkonsulent i Element Logic.

Etter fullført superbrukeropplæring vil du og supportavdeling forstå hverandre og snakke det samme tekniske språket slik at dere kan løse eventuelle problemer sammen.

I tillegg til å hjelpe med ad-hoc oppgaver, jobber supportavdelingen kontinuerlig for å optimalisere driften din og undersøke hvor og hvordan de kan hjelpe deg å vokse.

Et nærbilde av en kvinne som prater i hodetelefoner foran en dataskjerm.
SERVICEINNSTILT SUPPORT: Det er normalt å ha hyppigere kontakt med support de første månedene med AutoStore. Supportavdelingen hjelper deg gjerne med små og store problemer i de første månedene – og i årene som kommer.

– Vi er i informasjonsloopen under byggefasen, og er derfor godt kjent med kundens unike AutoStore-løsning når de går live og potensielt kan trenge vår hjelp, forklarer Arnold Nielsen, Key Account Manager i Element Logic.

Du har muligheten til å motta en månedlig SLA-rapport (Service Level Agreement) med detaljert status på din AutoStore-løsning inkludert potensiell nedetid og gjennomførte oppgaver.

Sømløs overgang til automasjon

Etter flere tiår innen AutoStore og intralogistikk er vi eksperter på overgangen fra manuelt til automatisert lager. Suksessfaktoren vår er fleksibiliteten og den løsningsorienterte innstillingen til hele service-teamet rundt hver enkelt kunde – du kan være sikker på at løsningen din er spesialtilpasset dine behov.

Fra kundeansvarlig, prosjektleder, designer, byggeteam, ferdigstillingsteam, systemarkitekt, superbrukertrener og ekspertene i supportavdelingen vil overgangen til et automatisk lager være sømløs og behagelig. Samtidig forbereder den bedriften din på fremtidig vekst.

Tidslinjen fra det første møtet til et live AutoStore-lager varierer stort basert på hvor hurtig beslutningene tas og på behovene i din bedrift.

– En standard prosess tar vanligvis rundt tre måneder fra bestilling til levering, og deretter er det et par måneder med bygging, forklarer Niklas Poulsen, Sales Manager i Element Logic.

Finn ut mer

Ønsker du en prat om hva AutoStore kan gjøre for deg?

Kontakt oss