– Den nye RelayPort er et veldig godt alternativ til den populære CarouselPort, for dem som trenger enda større gjennomstrømming. Operatøren kan hele tiden sette kasser i kø, slik at det alltid står en ny kasse klar når forrige oppgave er bekreftet, forteller storkundeansvarlig Arnold Hjelm Nielsen hos Element Logic Norge.
XXL er Nordens ledende sportsforhandler og ble det første selskapet i verden som tok i bruk AutoStore RelayPort.
– Det øker hastigheten på håndteringen betydelig, siden ventetidene reduseres til et minimum. Vi er veldig glade for å se hvor bra den nye arbeidsstasjonen fungerer i praksis, sier Hjelm Nielsen.
– Vi er veldig fornøyd med RelayPort. Ved å bruke den til daglig har vi klart å øke medarbeidernes produktivitet, noe som har ført til lavere personalkostnader, forteller logistikkdirektør Geir Nielsen hos XXL.
Opptil 650 kasser i timen
Den nye RelayPort består av en ergonomisk arbeidsstasjon med to til seks buffermoduler som sender operatøren kasser kontinuerlig. Med seks buffermoduler og Black Line-roboter kan den håndtere opptil 650 kasser i timen. Arbeidsstasjonen er kompatibel med begge typene AutoStore-roboter – Red Line og Black Line – så den er et tilgjengelig alternativ for alle AutoStore-installasjoner.
– På dager med høye volumer og mange tidsfrister har RelayPort bevist sin høye kapasitet ved å øke ytelsen vår enda mer. Hver medarbeider kan enkelt fordoble arbeidshastigheten sin på dager med høyt volum, sammenlignet med å jobbe på andre porter, forklarer driftssjef Kai-Remi Berge hos XXL.
Element Logics ettermarkedsteam følger regelmessig opp alle kunder. De var raskt ute med å anbefale XXL å bytte til den nye RelayPort i AutoStore-systemet sitt, så snart den ble tilgjengelig. Det tok dem omtrent en uke å montere og sette opp arbeidsstasjonen, som omfatter en Touch-modul og tre Tab-moduler.
Nesten 100 prosent oppetid
Sportsforhandleren XXLs 32 000 kvadratmeter store lagerareal i Norge må fungere effektivt og konsekvent for å sikre at ordrene blir levert i tide. Det samme gjelder selskapets omnikanal-logistikksenter på 60 000 kvadratmeter i Sverige, som betjener hele EU.
– Vi er veldig fornøyd med driftssikkerheten. I løpet av de siste par månedene med RelayPort har vi hatt praktisk talt 100 prosent oppetid ved porten, og vi er bedre forberedt på fremtiden, avslutter Berge.
Tall og fakta
- nesten 100 prosent oppetid
- 3200 ordrelinjer per dag per operatør
- 450 plukk (batchplukking) per time med tre moduler og R5-roboter