Red AutoStore R5-robots working in warehouse.

Netthandelsveksten kan bli permanent

I en tid der mange fysiske utsalgssteder er midlertidig stengt i forsøket på å slå ned koronaviruset, handler stadig flere kunder det de trenger på nettet.

Mange er redde for at verdensøkonomien skal stanse fullstendig opp. Flere e‑handelsvirksomheter har imidlertid hatt gode tider, siden både nye og erfarne e‑kunder handler alle slags varer under nedstengningen.

– Dette er vanskelige tider, og vi har ennå ikke oversikt over alle konsekvensene av krisen. Likevel kan vi allerede se at når så mange mennesker har måttet holde seg hjemme, er nettbaserte tjenester i ferd med å bli en større del av folks hverdag, sier Chief Sales Officer i Element Logic, Håvard Hallås.

Trenden er langt fra ny. Under tidligere epidemier, som SARS-krisen i 2002 og 2003, opplevde de kinesiske nettplattformene JD.com og Alibaba sterk vekst. Det samme ser ut til å skje nå, når selskaper med leveringstjenester og e-handel klarer å fortsette virksomheten selv med stengte dører, skriver tidsskriftet Forbes. En forskningsartikkel fra Ipsos om hvordan produsenter responderer på koronaviruset, viser også en økning i netthandelen.

Portrait of Håvard Hallås, CSO in Element Logic in front of AutoStore grid.

Onlinemarkedet modnes raskere

Hallås spår en endring i folks pengebruk, med større tillit til netthandel i tiden fremover.

– En av grunnene til den økte netthandelen er selvfølgelig at det har vært færre tilgjengelige fysiske alternativer. Et mer interessant aspekt ved denne trenden er likevel at nye kunder, som hittil kanskje har valgt bort å handle på nettet, nå har fått et incitament til å prøve det ut. Ikke bare er de mer positive til å forsøke det, de er mer eller mindre tvunget til det.

Han bemerker at netthandel har vært en voksende global trend gjennom det siste tiåret, spesielt i Europa. Når de uerfarne onlinekundene selv har erfart hvor enkelt det er å handle varer på nettet, vil mange av dem sannsynligvis fortsette å bruke netthandelsplattformene også etter at koronavirusepidemien er over, spår han.

– Med andre ord kommer e‑handel etter all sannsynlighet til å fortsette å vokse, også i det lange løp, på grunn av innvirkningen fra koronaviruset. Jo flere mennesker som prøver ut netthandel og finner ut hvor enkelt det er, desto flere tror jeg kommer til å se dette som et alternativ også når krisen er over, sier han. – Ta for eksempel levering av dagligvarer på døren: For dem som er avhengig av offentlig transport, er dette mye enklere enn å drasse med seg tunge handleposer hjem.

Uansett hva fremtiden måtte bringe, bør førsteprioriteten din være å dekke kundenes behov.

– Hovedfokus nå er å komme gjennom krisen. En viktig del av dette er å yte optimal service til kundene til tross for de vanskelige omstendighetene. Kvalitet og effektivitet i lagerlogistikken er fortsatt nøkkelen til suksess, avslutter Hallås.

Vil du vite mer om hva Element Logic kan gjøre for deg?

Kontakt oss