Økt netthandel og forventning om raske leveranser bidrar til økt etterspørsel etter automatiserte logistikkløsninger over hele verden. Det har resultert i nok et rekordår for Element Logic.
Det norske teknologi- og internlogistikkselskapet økte nemlig omsetningen med 130 prosent fra 1,1 milliarder kroner i 2020 til 2,3 milliarder kroner i 2021. EBITDA endte på 378 millioner kroner, en økning på 123 prosent fra 2020. Ordinært resultat etter skatt var på 134 millioner kroner. Med en positiv kontantstrøm på 139 millioner kroner, økte også konsernets kontantbeholdning fra 330 millioner kroner til 469 millioner kroner ved utgangen av 2021.
“Vi konstaterer nok et rekordår resultatmessig, med vekst i alle etablerte markeder. Den største veksten ser vi i Danmark og Sverige, tett fulgt av Tyskland og Norge. Jeg tror nøkkelen til de gode resultatene er strategien vår om å ivareta og utvikle den ledende posisjonen vi allerede har i etablerte markeder, samt å gjennomføre en sunn og lønnsom vekst i nye, forteller Dag-Adler Blakseth, konserndirektør i Element Logic”.
"Jeg tror nøkkelen til de gode resultatene er strategien vår om å ivareta og utvikle den ledende posisjonen vi allerede har i etablerte markeder, samt å gjennomføre en sunn og lønnsom vekst i nye"
Nye strategiske eiere og oppkjøp
I juni 2021 gikk oppkjøpsfondet Castik Capital inn som en majoritetseier i Element Logic, med mål om å støtte selskapet i deres globale ekspansjon, samt å utforske ytterligere muligheter for å utvide selskapets tjenester og programvarefunksjoner, delvis gjennom selektive fusjoner og oppkjøp.
“Kombinasjonen av vår egen kompetanse og sterke ambisjoner med en profesjonell aktør som Castik Capital på eiersiden, åpner mange muligheter for videre vekst”, sier en fornøyd Dag-Adler Blakseth.
Allerede i mars i år kjøpte Element Logic det amerikanske selskapet SDI som er leverandør av nøkkelferdige automatiserings- og sorteringsløsninger. Det skjedde etter inngåelsen av en utvidet distribusjonsavtale med AutoStore på nyåret, som åpnet opp for en global ekspansjon av Element Logics tjenester og leveranser. Element Logic ekspanderer dermed til 13 nye lokasjoner i USA og Latin-Amerika (Brasil, Chile, Colombia, Mexico og Peru). Transaksjonen ble gjennomført 12. april.
“Oppkjøpet er en viktig milepæl i vår globale ekspansjonsstrategi. Med SDI på laget entrer vi det attraktive amerikanske markedet sammen med en partner som akselerer vekststrategien vår”, forklarer Blakseth.
Ambisjoner om videre vekst i 2022
“For Element Logic er det avgjørende å kontinuerlig utvikle kundene våre slik at deres lager- og logistikkløsninger er og blir best mulige. Vi har en ambisjon om å være førstevalget innenfor vårt fagfelt. Med nye profesjonelle eiere, oppkjøp av SDI, og ny signert avtale med AutoStore om utvidet global distribusjon, ligger alt til rette for et spennende år”, avslutter konsernsjefen i Element Logic.