Element Logic åpner kontorer i Barcelona.

Som verdens største AutoStore partner basert på antall installasjoner i 2020, åpner nå Element Logic kontor i Barcelona, med administrerende direktør Albert Vidal ved roret.

Etter å ha avsluttet 2020 med en omsetning på mer enn 1 milliard NOK som er det beste resultatet på 35 år, åpner nå Element Logic kontor i Spania. Element Logic er en av Europas ledende aktører på automatiserte lagerløsninger og største AutoStore-partnere i Europa, med mer enn 100 installasjoner av AutoStore-systemer i verden.

Red AutoStore R5-robots working in warehouse.

AutoStore muliggjør 75% reduksjon av lagerplassen sammenlignet med et manuelt lager og øker samtidig plukk-kapasiteten opptil 10 ganger.

«Vi ser en tydelig vekst i Europa. Flere og flere selskaper ønsker å automatisere lagrene sine. Vi har den lengste erfaringen og de mest moderne og attraktive løsningene i markedet. Vi er klare for veksten som kommer», sier Dag-Adler Blakseth, CEO i Element Logic. «Vi er veldig stolte av å kunngjøre åpningen av vårt kontor i Spania og med Alberts yrkeserfaring i mer enn 20 år i Spania og Tyskland med teknologiselskaper i industri- og logistikksektoren, er vi overbevist om at vi vil få en sterk utvikling og veksten vi trenger» sier han

«Markedets behov endrer seg så raskt og blir så krevende at innføring av teknologi og automatisering er viktig,» sier administrerende direktør i Element Logic Spania, Albert Vidal. «Det er ikke lenger bare et spørsmål om å forbedre konkurranseevnen, det er et spørsmål om virksomhetens overlevelse, ettersom kundene alltid vil kjøpe fra de bedriftene som har produktene sine tilgjengelige og klare til å bli levert på den raskeste og mest feilfrie måten,» sier han.

Mer teknologi for å møte utfordringene med logistikk 4.0

Element Logics løsninger er spesialiserte i virksomheter som har lagre med høy ordreforberedelse og plukking i sektorer som e-handel, detaljhandel, deler og reservedeler, mat, logistikkoperatører eller 3PL, blant andre.

Albert Vidal er overbevist om det store potensialet for optimalisering som selskaper i disse sektorene har ved å bruke ny teknologi på logistikk og lager, og han ser også to trender som vil øke behovet for? AutoStore- og automatiserte lagerløsninger installert av Element Logic:

På den ene siden gjør økningen av e-handel at mange selskaper stiller nye krav for å effektivisere logistikken til den nye markedsvirkeligheten. «Dette gjelder spesielt for selskaper innen sportsutstyr, elektronikk, farmasi, kosmetikk og mote, som har opplevd kraftig økning der de har solgt på en uke det de solgte i to måneder året før. For å kunne opprettholde et høyt nivå på kundeservice, krever denne veksten effektiv og feilfri logistikk, sier Vidal.

Den andre faktoren er endringen i det spanske eiendomsmarkedet, «med stadig færreledige tomter og stigning i leieprisene, spesielt i de best beliggende områdene». En kompleksitet som forverres av det økende behovet for 3000 kvadratmeter eller på den andre siden små urbane distribusjonssentre.

«Med et skreddersydd AutoStore-system tilbyr Element Logic den ideelle løsningen for bedrifter med en intens ordrebehandling på minst mulig plass, en modell som beviselig er en suksess med mer enn 100 installasjoner i hele Europa, som vi nå bringer til det iberiske markedet», avslutter Albert Vidal.