E-dagligvareleverandøren FoodOase automatiserer lageret sitt med AutoStore fra Element Logic

Salg av dagligvarer på nettet øker kontinuerlig og krever smarte og fleksible logistikkløsninger. Det tyske selskapet FoodOase GmbH tar nå det avgjørende skrittet på veien mot en fremtids- og krisesikker lagerlogistikk i samarbeid med AutoStore®-spesialisten Element Logic.

Da grunnleggeren av FoodOase, Sandra Neuber lanserte nettbutikken i 2007, var hun en av de første i Tyskland som solgte allergi- og intoleransevennlige matprodukter på nettet. Etter å ha startet som et veldig lite prosjekt i sin egen garasje i nærheten av Hamburg, har FoodOase over tid vokst til å bli en ledende leverandør innen e-dagligvaresegmentet. I 2019 opplevde FoodOase ytterligere vekst gjennom integrasjonen av nettbutikken querfood.de. I første halvdel av 2020 opplevde de en betydelig økning i ordrevolumet, noe som delvis var forårsaket av konsekvensene av den verdensomspennende pandemien, Covid-19.

Tidligere håndterte FoodOase sin lagerlogistikk eksternt via en 3PL-leverandør, men opplevde en rask vekst av selskapet med det manuelle lageret som en økende utfordring. Når man så på de positive vekstprognosene, innså Sandra Neuber raskt at et nytt logistikkkonsept var nødvendig. Som et resultat leide gründeren et lager i Geesthacht, øst for Hamburg, og bestemte seg for å overta logistikken ved å integrere den i sitt eget selskap.

I den første utvidelsesfasen vil systemet ha en størrelse på 220 m² og kan håndtere alle ordrer fra selskapets nettbutikk.

Planleggingen og implementeringen av det nye lageret skjer i samarbeid med Element Logic og den tyske logistikkonsulenten LogBer. Hjertet i lageret vil være et helautomatisert, robotbasert lagrings- og plukksystem, AutoStore® levert av Element Logic. I den første utvidelsesfasen vil systemet ha en størrelse på 220 m² og kan håndtere alle ordrer fra selskapets nettbutikk. Ifølge grunnleggeren er dette en av de største, men også viktigste investeringene i FoodOases historie.

Hjertet i lageret vil være et helautomatisert, robotbasert lagrings- og plukksystem, AutoStore® levert av Element Logic

«Kundene våre forventer at vi sender produktene deres raskt og sikkert. På grunn av deres spesielle ernæringsbehov kan de vanligvis ikke finne mat de tåler og spiser hver dag i vanlige butikker. Med vårt skalerbare, automatiserte lager, ønsker vi å sikre at vi alltid vil fortsette å oppfylle våre kunders forventinger, både nå og i fremtiden, sier Sandra Neuber, administrerende direktør i FoodOase.

I tillegg til AutoStore-løsningen, vil Element Logic – i sin rolle som hoved entreprenør – også levere et lagerstyrings- og materialflytkontrollsystem for prosjektet. Dette systemet administrerer og optimaliserer AutoStore, samt alle de manuelle områdene på lageret. I det første byggetrinnet vil AutoStore-systemet hos FoodOase inneholde 6.100 kasser og 13 AutoStore-roboter. 3 karusellporter er tilgjengelige for varer inn og ut. Den ferdige installasjonen skal overleveres kunden i februar 2021.