Lagersjef i Boozt snakker med lagerarbeider.

Boozt forbedrer logistikken med AutoStore

Den svenske motegiganten Boozt skal forbedre logistikken med AutoStore.

Boozt Fashion AB har undertegnet en kontrakt med Element Logic AB om levering av det automatiserte lager- og plukkesystemet AutoStore til selskapets nye sentrallager i Ängelholm i Sverige.

Ledende e-handel med fremtidens lager

Siden starten i 2009 har Boozt vokst til å bli en av de ledende motebutikkene på nettet. Kravene til stordriftsfordeler og presset på lager og logistikk økte i takt med den sterke veksten. Nå blir det bygget et svært moderne og helautomatisert lager på cirka 42 000 kvadratmeter, som skal sørge for markedets raskeste levering og returbehandling. Som en sentral del av dette lageret skal Element Logic levere det automatiserte lager- og plukkesystemet AutoStore. Med 130 000 kasser og 130 roboter blir dette den største installasjonen i Skandinavia, og den skal håndtere omtrent 90 prosent av vareflyten gjennom lageret.

Hver måned sender Boozt ut 400 000 produkter til kundene sine, og etter planen skal dette antallet øke dramatisk. Derfor investerer de stort i AutoStore. Denne automatiseringen kan sees på som et første skritt mot å optimalisere lagerkapasiteten og produktiviteten og redusere kostnadene for ordregjennomføring hos Boozt.

– AutoStore gir oss dagens lagerkapasitet på en tredjedel av plassen. Samtidig forventer vi at de 130 robotene øker effektiviteten i plukke- og pakkeprosessene med over 100 prosent, sier teknisk direktør Niels Hemmingsen.

Automatiseringen bygges i Boozts nye lageranlegg i Ängelholm i Sverige, hvor det er mulig å utvide AutoStore-løsningen ytterligere. Boozt ser frem til et langsiktig samarbeid med Element Logic.

EWMS® og AutoStore styrker e-handelen

I likhet med Boozt har også Element Logic opplevd en sterk vekst de siste årene, spesielt med AutoStore og særlig innenfor detaljhandel og e-handel.

– At Boozt nå har valgt oss som systemintegrator for automatisering, er en klar anerkjennelse av Element Logic som en av de ledende systemintegratorene i det nordiske markedet, sier salgsdirektør Håvard Hallås i Element Logic.

– Vi er selvfølgelig veldig stolte og ydmyke over å få muligheten til å samarbeide med en så ledende aktør som Boozt. Begge selskapene konkurrerer i tøffe markeder med sterk internasjonal konkurranse. Samtidig er begge svært opptatt av effektiv logistikk, så vi er veldig motivert for dette samarbeidet for å styrke begge selskapenes konkurranseevne og oppnå lagerlogistikk og e-handel på et nytt nivå, avslutter Hallås.

Boozts valg av AutoStore er i stor grad basert på følgende faktorer: god utnyttelse av lagerplass, høy kapasitet og gode muligheter til å utvide systemet i takt med Boozts kraftige vekst. I tillegg har den korte implementeringstiden og muligheten for integrasjon mellom systemer (WMS og EWMS) vært avgjørende for Boozts valg. Valget av Element Logic som systemintegrator gir Boozt den nødvendige sikkerheten for at systemene oppfyller de høye kravene.

 

Boozt Fashion AB

Boozt.com er en nettbutikk med klær, sko og tilbehør til kvinner, menn og barn. Butikken startet i 2009. Hos Boozt.com finner du mer enn 400 skandinaviske og internasjonale motemerker som Odd Molly, By Malene Birger, Tiger of Sweden, Polo Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, MOLO og BOSS.

Boozt.com er en del av Boozt Fashion AB, som også driver nettbutikker for ECCO og Day Birger et Mikkelsen.

Er du klar for å øke effektiviteten?

Finn ut hvordan Element Logic kan optimalisere din lagerytelse

Kontakt oss